Over de historie

Na de oorlogsjaren staken 16 jongeren de koppen bij elkaar wat resulteerde in een vergadering met één agendapunt: 'Wel of niet doorgaan!'. Aanvankelijk was er géén veld, hadden ze géén schoenen, géén ballen, géén shirts en ook géén broekjes! Er moest geleend en geschooid worden, maar uiteindelijk gingen de zaken steeds soepeler draaien. Een sterke onderlinge band werd door een groot gevoel van clubliefde in stand gehouden en vooral hierdoor was het dat Z.V.V. Pelikaan steeds groter werd. Sportief ging het ons ook voor de wind. In april 1964 werd het kampioenschap in de 3e klasse gevierd. Z.V.V. Pelikaan bereikte daardoor het hoogste wat er in het zaterdagamateurvoetbal bereikt kon worden. Ze waren 'het zaterdagelftal' uit de wijde omgeving.

Van 1947 tot 1982 speelden Z.V.V. Pelikaan en het in 1930 opgerichte VVGZ op één en dezelfde accommodatie, maar door de groei van de Zwijndrechtse bevolking werd de in het Noordpark gelegen accommodatie te klein voor beide verenigingen. Z.V.V. Pelikaan verhuisde naar sportpark 'Bakestein' en kon daar met een onbezorgde toekomst verder bestaan, aldus de toenmalige wethouder. Het nieuwe sportcomplex leverde Z.V.V. Pelikaan tevens nieuwe en veel belovende samenwerkingsverbanden op met Feyenoord en Sparta. De junioren- en pupillenwedstrijden zorgden er o.a. voor dat Pelikaan meer in de belangstelling kwam bij het publiek. Deze publiciteit zorgde er tevens voor dat onze jeugdafdeling ging groeien en de belangstelling van (grote) sponsoren toenam. Bedrijven als SDO, Trias, Rabobank en vele adverteerders gingen Z.V.V. Pelikaan ondersteunen waardoor gebouwd kon worden aan een kwalitatief sterke vereniging.

In 1995 moesten we, door de komst van de 'Betuwelijn' verhuizen naar onze huidige locatie. De gemeente Zwijndrecht heeft van 1995 tot 2001 diverse pogingen gedaan om Pelikaan elders onder te brengen, wat zou uit monden in het beste alternatief voor hen: fuseren. De uitzonderlijke sociale samenhang, lees clubliefde, binnen de vereniging heeft er tenslotte toe geleid dat Z.V.V. Pelikaan zelfstandig bleef.

Eind 2001 verhuisde Z.V.V. Pelikaan naar de huidige locatie met veel mogelijkheden, wat direct leide tot een uitzonderlijke groei van het ledenbestand. Daar waar andere clubs hun ledenaantal duidelijk terug zagen lopen, steeg het ledenaantal van Z.V.V. Pelikaan juist sterk. In 2022 zijn we gestart met de aanleg van twee kunstgrasvelden en een vernieuwd terras voor de kantine.