Over de gehele wedstrijd genomen was deze zege toch wel verdiend

De Zwerver 1

30 september 2023 14:30

M.M. de Witte

Sportpark De Schans
Smitweg 6
2961AW
KINDERDIJK

Pelikaan:
Lucas Francissen, Amir Mahmoudian, Jesse de Raad, Jeffrey Nossent, Mohammed El Hajouti, Sybren Bakker (60, Jordy Leyten), Chugwengelo Koeiman (69, Bora Ocak), Timo Nossent, Deveney Veld, Ruben de Raad (87, Carsten Bakker) en Anwar Nzojibwami.

Twee teams tegen elkaar die de eerste competitiewedstrijd hebben verloren, wie plaatst zich in de middenmoot en wie blijft onderaan hangen? Uiteraard wilden beide ploegen niet verliezen en aangezien de beide huidige trainers vorig seizoen bij de andere partij trainden kenden zij elkaars team door en door. Het werd een tactisch steekspel, De Zwerver liet de bal aan Pelikaan, gokte op balverlies van de Peli’s en/of op de counter.

Over dat balverlies heeft trainer Bart van Muijen van De Zwerver gelijk gehad. In de 11e minuut was er balverlies op het middenveld bij Pelikaan, de snelle Rick Verloop werd de diepte ingestuurd en aangekomen in de “zestien” passeerde hij met een diagonaal schot keeper Lucas Francissen, in de basis teruggekeerd na twee wedstrijden schorsing, en zette de 1-0 op het scorebord. Het zou geen geweldige pot voetbal worden deze middag maar de intensiteit vergoedde veel. Er werd op het scherpst van de snede gestreden voor elke bal. In tegenstelling tot  de opportunistische speelstijl van De Zwerver probeerde Pelikaan het voetballend op te lossen zonder de intensiteit uit het oog te verliezen. En dat werd beloond in de 29e minuut. Een prima aanval waarbij uiteindelijk Anwar Nzojibwami als laatste aan de bal kwam en uitstekend afrondde met een schuiver rechts van de keeper. Gezien het spelbeeld op dat moment een terechte tussenstand. Deze 1-1 zou ook de rust halen.

De tweede helft begon niet goed voor Pelikaan. Eerst maaide Jesse de Raad over de bal heen en schoot een aanvaller uit Kinderdijk alleen voor Lucas Francissen over het Pelikaan-doel en kort daarna weer een uitbraak van de Kinderdijkers als gevolg van opnieuw balverlies bij de Peli’s. Deze inzet werd miraculeus door diezelfde Lucas Francissen uit het doel gehouden maar het had dus zomaar 2-1 of zelfs 3-1 kunnen staan. Dit waren wel de laatste kansen voor De Zwerver in deze wedstrijd maar het had de wedstrijd wel een andere wending kunnen geven. In de 68e minuut kreeg Pelikaan een ingooi aan de rechterkant dichtbij de cornervlag. Amir Mahmoudian gooide de bal naar Ruben de Raad, die kopte door en het was Timo Nossent die met een geplaatste kopbal de Zwerver-doelman het nakijken gaf en dat betekende de voorsprong van 1-2 voor Pelikaan. Ongeveer tien minuten later was het bijna 1-3 geworden toen Anwar Nzojibwami na een ditmaal door Pelikaan goed uitgevoerde counter op de paal schoot. In het restant van de wedstrijd, inclusief bijna 10 minuten blessuretijd, bleef Pelikaan ondanks de druk van De Zwerver vrij gemakkelijk overeind en boekte de eerste zo belangrijke overwinning.

Over de gehele wedstrijd genomen was deze zege toch wel verdiend ondanks die periode net na rust. Het team met het betere spel én het meeste balbezit én die dezelfde energie in de wedstrijd gooit als de tegenstander heeft een grotere kans de wedstrijd winnend af te sluiten alhoewel dat niet altijd uitkomt.