Verdiende nederlaag Pelikaan

Nieuwe Noordpolderweg 1
3312AD
DORDRECHT

Pelikaan (Trainer Joery van der Waal liet iedereen spelen behalve reservekeeper Jaron Mol): Lucas Francissen, Amir Mahmoudian, Karsten Grob, Jeffrey Nossent, Mohammed El Hajouti (66, Jelmer Baas), Jordy Leijten, Sjoerd Opschoor, Deveney Veld, Anuar Nzojibwami (88, Erwin van Wolferen), Tjeerd Dekker (78, Necip Dal)) en Timo Nossent.

Op papier een heel lastige opgave om de nummer 2 van de ranglijst in eigen huis punten afhandig te maken en dat bleek ook in de praktijk. Het klasseverschil was behoorlijk maar Pelikaan had een goed excuus, teveel afwezigen door een schorsing en vooral veel (langdurig) geblesseerden. Een blik op de reservebank was al genoeg om daar achter te komen, met alle respect, er zaten alleen maar spelers op uit Pelikaan 2. Ondanks dat deze jongens toch in de reserve Hoofdklasse spelen is aanhaken bij Pelikaan 1 al een ding laat staan spelen tegen de nummer 2 die misschien volgend seizoen in de eerste klasse speelt.

Ondanks dat Oranje Wit een groot veldoverwicht had in de beginfase was de eerste echt grote kans voor Pelikaan. Een lekkere voorzet vanaf de rechterkant door Amir Mahmoudian was net een paar centimeter te hoog voor de verdienstelijk debuterende Tjeerd Dekker die daardoor de bal over kopte. Maar het was toch Oranje Wit die de score opende. In de 21e minuut sneden de Dordtenaren door de defensie van Pelikaan en was het Tijn Venus die alleen voor Lucas Francissen geen fout maakte, 1-0. Na ruim een half uur spelen had Anuar Nzojibwami een heerlijke individuele actie maar die strandde in het strafschopgebied toen een verdediger hem de weg verder versperde en de bal weg kon rossen. Pelikaan hoopte dat de 1-0 ook de ruststand zou zijn maar die vlieger ging niet op. In de laatste minuut van de blessuretijd kopte Julian Trebels uit een corner de 2-0 tegen de touwen. Een domper zo net voor rust.

De tweede helft nam Pelikaan direct het initiatief. Lang balbezit werd uiteindelijk doorgezet in een prima aanval, de bal kwam op links bij Timo Nossent terecht die een prima voorzet gaf op Amir Mahmoudian die bij de tweede paal gedecideerd en hard inkopte. Een uitstekende goal die de spanning weer helemaal terugbracht. Eén minuut later een gevaarlijke situatie bij het Pelikaan-doel toen een Oranje Witter tegen de binnenkant van de paal schoot maar de bal sprong het veld weer in. In de 54e minuut weer een prima aanvalsopzet van Pelikaan en als laatste ontving de prima spelende Deveney Veld de bal en vanaf de rand zestien schoot hij hard in maar de bal ging net over. In plaats van 2-2 werd het tien minuten later 3-1. Een snelle uitval over de rechterkant gevolgd door een aangesneden voorzet waardoor spits Brandon Könemann, zij het met enige moeite, de bal langs Lucas Francissen kon frommelen. Dat leek de beslissing te zijn maar de definitieve genadeklap was vijf minuten later toen Job de Geus de diepte in liep en daar de bal op maat aangespeeld kreeg en in tweede instantie afrondde, dat betekende de 4-1. Dat zou de eindstand zijn.

In alle eerlijkheid, die uitslag had veel hoger kunnen uitvallen, Oranje Wit creëerde vooral in de tweede helft veel kansen maar het vizier stond niet altijd op scherp en bovendien keepte Lucas Francissen weer een prima partij. Deze nederlaag was wellicht ingecalculeerd én Pelikaan heeft het geluk gehad dat alle andere mede kandidaten voor de na-competitie ook verloren. Daardoor blijft het ongemeen spannend in de onderste regionen. Nog drie competitiewedstrijden te gaan waaronder twee thuiswedstrijden. Om die vermaledijde na-competitie te vermijden moet Pelikaan die twee thuiswedstrijden winnen maar ook dat zal niet meevallen gezien de waslijst aan geblesseerden waaronder de topscorer van het team. Een goede reden voor het gehele team om in de laatste wedstrijden vol gas te geven om minimaal zes punten te halen.

Deze wedstrijd was ook het debuut in Pelikaan 1 van Erwin van Wolferen, zij het dat dat maar2 minuten waren exclusief blessuretijd.