De eerste helft was er eentje om niet gauw te vergeten.

CVV Zwervers 1

11 november 2023 14:00

S.H.P. Bogers

Sportpark Couwenhoek
Couwenhoekseweg 1
2904XZ
CAPELLE AAN DEN IJSSEL

Pelikaan: Lucas Francissen, Mohammed El Hajouti, Amir Mahmoudian (55, Koen de Jong), Jordy Leijten, Thomas de Jong, Deveney Veld, Sjoerd Opschoor (72, Necip Dal) Sybren Bakker, Tresor Anwar Nzojibwami, Jesper Nossent (72, Bora Ocak) en Ruben de Raad.

De uitslag was 1-1 en Pelikaan maakte de 1-1 uit een penalty die werd gegeven na een overtreding op Jermain Bebrout na in de eerste helft helemaal zoek gespeeld te zijn geweest. Maar dat was toen en de huidige situatie was voor de wedstrijd dat Pelikaan één punt meer had dan de gastheren uit Capelle a/d IJssel en zelfs nog een wedstrijd minder had gespeeld. Die stand zou na de wedstrijd hetzelfde zijn want na de puntendeling blijft het verschil natuurlijk hetzelfde.

De eerste helft was er eentje om niet gauw te vergeten. Al in de 3e minuut lag het eerste doelpunt al in het net achter Pelikaankeeper Lucas Francissen. Door het midden uitverdedigen is nooit zonder risico en vervolgens balverlies lijden is vragen om problemen. En die kwamen er ook want Zwervers-speler Everlon Zimmerman kreeg de bal voor zijn voeten en schoot van buiten de zestien fraai binnen, 1-0. Zo vroeg een treffer tegen krijgen is nooit fijn want je loopt voortdurend achter de feiten aan. Maar je moet het Pelikaan wel nageven dat ze niet verzaakten en het, zoals altijd, voetballend probeerden op te lossen. De beloning kwam in de 27e minuut toen een combinatie tussen Jesse de Raad en Jesper Nossent in het vijandelijke strafschopgebied resulteerde in een prachtige treffer van die laatste met een hard en droog schot bijna vanaf de achterlijn: 1-1. CVV Zwervers werd constant achteruit gedrongen en moest het hebben van de counters. Zo ook na een half uur spelen, na eerst een schot uit zijn doel gehouden te hebben was keeper Lucas Francissen kansloos op de rebound van Max Hoornweg en dus 2-1. Vijf minuten later bijna de 3-1 maar de goed keepende Pelikaankeeper hield met een ultieme redding die score nog van het scorebord. Maar een kleine vijf minuten later was het toch zover, de Capellenaren kregen alle ruimte om te combineren en schoten de 3-1 nu wel op het bord. De doelpuntenmaker was Helber Vasconcelos Furtado. En dat vlak voor rust. Maar Pelikaan toonde karakter. Drie minuten voor het rustsignaal was het opnieuw de combinatie Jesse de Raad en Jesper Nossent waarbij de laatste opnieuw scoorde maar nu met een kopbal. Een iets meer dragelijker stand dan de 3-1. En nog was het doelpuntenfestijn niet afgelopen want het was Ruben de Raad die zelfs de 3-3 voor zijn rekening nam en de stand voor rust nog egaliseerde.

Zes doelpunten in de eerste helft, dat beloofde wat voor de tweede helft. De toeschouwers gingen er voor zitten want er zouden nog wel een paar goals gaan vallen. Maar dat viel tegen, de 3-3 van Ruben de Raad zou de laatste treffer zijn deze middag want het bleef 3-3. Maar dat betekende niet dat de tweede helft saai is geweest. CVV Zwervers kroop nu wat meer uit zijn schulp want die roken de overwinning na hun drie goals in de eerste helft maar zo dacht Pelikaan er ook over. Daardoor ontstond er een dynamische wedstrijd die over en weer ging. De kansen en mogelijkheden werden ongeveer gelijk verdeeld maar het was toch CVV Zwervers dat in de slotfase het gevaarlijkst was. Daarbij claimden zij twee penalty’s en zagen een doelpunt wat afgekeurd werd vanwege buitenspel. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zij bij één niet gegeven penalty en de buitenspelgoal wel een punt hadden. Dit keer viel het kwartje een keer de kant van Pelikaan op.

De 3-3 was wel een terechte uitslag gezien de sterke eerste helft van Pelikaan, een meer gelijkwaardige tweede helft met een sterke slotfase van CVV Zwervers. Daarbij aangetekend dat er drie basisspelers ontbraken waarvan het gehele verdedigingscentrum, de vervangers hebben prima gespeeld, en Pelikaan zal ook niet ontevreden zijn geweest met één punt. Rest nog te vermelden dat er vanmiddag één debutant was, zijn naam is Necip Dal die ruim een kwartier voor het einde inviel.