Pelikaan zet achterstand binnen 7 minuten om in voorsprong

Middellijn 9
3335KC
ZWIJNDRECHT

Pelikaan: Lucas Francissen, Mohammed El Hajouti (82, Thomas de Jong), Jeffrey Nossent, Jesse de Raad, Koen de Jong, Timo Nossent (54, Necip Dal), Sjoerd Opschoor, Jordy Leijten (82, Cees Groeneveld), Jesper Nossent (65, Deveney Veld), Ruben de Raad en Anwar Nzojibwami.

Er kunnen blijkbaar in de thuiswedstrijden op Sportpark Bakestein geen normale wedstrijden plaatsvinden, denk aan de 4-5 tegen IFC en de 0-1 tegen De Zwerver met voor ieder team zeker tien kansen en maar één doelpunt. Nu ook weer een apart scoreverloop. In de eerste helft waren de teams goed aan elkaar gewaagd, beide elftallen ongeveer evenveel balbezit. Het grote verschil zat ‘m in één doelpunt, de 0-1 van Enriqué Edomaruse in de 27e minuut. Een goed uitgevoerde aanval met een pass van rechts naar links waardoor de nummer 9 van Rijsoord alleen voor Lucas Francissen kwam en prima raak schoot. Daarna probeerde Pelikaan de gelijkmaker op het scorebord te zetten. In de 33e minuut een goede combinatie in het strafschopgebied van Rijsoord waar Ruben de Raad passte op Timo Nossent die in plaats van direct te schieten de bal eerst een stuit liet maken maar daardoor was zijn kans verkeken. Kort daarna een vrije trap van Jeffrey Nossent op de bij de tweede paal staande Ruben de Raad die keurig de bal terug kopte maar deze werd onderschept door de Rijsoord-keeper. Op slag van rust een korte corner van Anwar Nzojibwami op Jeffrey Nossent die voorzette op neef Jesper Nossent, die prima timede maar zijn kopbal ging net aan de verkeerde kant van de paal naast. Het bleef daardoor 0-1 met de rust.

Toeschouwers die de hete koffie of thee in de rust persé wilden opdrinken en later naar buiten gingen misten een spektakel dat zelden vertoond is. Pelikaan koos massaal voor de aanval met een kleine omzetting in de voorwaartsen en misschien was Rijsoord daardoor verrast. Een slim passje binnendoor op Ruben de Raad bracht hem alleen voor de doelman. Hij omspeelde de keeper en had vrij spel maar Rijsoord-verdediger Timo Versteeg voorkwam dat door Ruben de Raad onderuit te halen met als gevolg een penalty voor Pelikaan. Ruben de Raad nam deze zelf en zoals van hem gewend schoot hij deze feilloos in: 1-1. Dat was in de 48e minuut. Twee minuten later een voorzet van Timo Nossent die werd ingekopt door Anwar Nzojibwami en dat betekende de 2-1. Dit was de eerste goal ooit die Anwar Nzojibwami met zijn hoofd scoorde vertelt de geschiedenis. Maar dit was niet zijn laatste heldenrol. In minuut 52 stond hij opnieuw oog in oog met de keeper van Rijsoord en ook nu passeerde hij deze maar nu met de voet. De bal werd enigszins geraakt door de keeper maar het leder hobbelde toch over de doellijn, eventueel was het Sjoerd Opschoor die het laatste tikje zou kunnen geven maar dat bleek niet nodig. Misschien was het dan wel buitenspel geweest. In ieder geval stond de 3-1 op het scorebord. Nog nimmer gezien dat een 0-1 achterstand binnen 7 minuten werd omgezet in een 3-1 voorsprong. Weer een stuk spektakel op het Pelidome. Deze 3-1 zou ook de eindstand zijn ondanks diverse pogingen, mogelijkheden en kleine kansen van beide kanten. Rijsoord scoorde nog wel maar deed dat in buitenspelpositie. De Kraaien (bijnaam van Rijsoord) probeerden het nog wel maar Pelikaan verdedigde uitstekend, iedereen werkten keihard en de Peli’s gaven geen grote kansen meer weg.

Als er twee ploegen zijn die ongeveer evenveel balbezit hadden maar de één drie doelpunten en de ander maar één keer scoort dan is de overwinning best wel verdiend. En broodnodig na het verlies van vorige week.

Volgende week weer een lastige wedstrijd, uit bij Spirit in Ouderkerk a/d IJssel, één van de concurrenten in de onderste regionen.