Gelijkspel in blessuretijd voelt als winst

De Alblas 1

11 mei 2024 15:00

M.J.H.A. Laros

Pelikaan: Trainer Joery van der Waal gebruikte maar 13 spelers: Lucas Francissen, Jordy Leijten, Jesse de Raad, Karsten Grob (70, Jelmer Baars), Jeffrey Nossent, Timo Nossent, Deveney Veld, Anuar Nzojibwami, Sjoerd Opschoor, Tjeerd Dekker en Amir Mahmoudian (80, Jesper Nossent).

Met nog drie wedstrijden te gaan telt er nog maar één ding en dat is punten halen om de na-competitie te ontlopen. En dan is Pelikaan nog afhankelijk van de andere teams. Maar tegenstander De Alblas is niet de minste, weliswaar eindigde de uitwedstrijd in 3-3 na een 3-1 achterstand maar de gasten uit Alblasserdam hebben wel vijf punten meer dan Pelikaan. Bij een overwinning op Pelikaan zouden zij zich veilig spelen en ook volgend seizoen in de tweede klasse spelen. En daar zag het lange tijd wel naar uit.

De opdracht was dus winnen en na één minuut spelen leek de voorsprong zich aan te kondigen, een intikker van Tjeerd Dekker leek over de doellijn te gaan maar de scheidsrechter besliste anders. De Alblas is een lastig te bestrijden ploeg, eentje die stug verdedigd en heel snel de tegenaanval zoekt door lange ballen te spelen op hun snelle voorhoedespelers. En daar waren zij best dreigend mee met ook best wel kansen maar de Pelikaanverdediging onder aanvoering van keeper Lucas Francissen was meestal de baas. Tot één minuut voor de theepauze. Een mislukt schot van De Alblas-speler Jari Zijderveld zou ver naast gegaan zijn maar plots stond in de “zestien” Stefan Bakker volledig vrij om de bal de juiste richting te geven en Lucas Francissen kansloos te laten. Het riekte wel naar buitenspel maar niemand protesteerde. Een lelijke tegenvaller voor Pelikaan zo net voor rust maar het was niet geheel onverdiend. De Alblas was met hun spelletje het meest gevaarlijk en miste diverse kansen waar Pelikaan nauwelijks gevaarlijk was.

Pelikaan moest in de tweede helft aan de bak om de achterstand ongedaan te maken. Maar het was toch De Alblas die de beste kansen kreeg. Pas na een kwartier spelen kreeg Pelikaan de eerste goede mogelijkheid toen na een goede aanval Jeffrey Nossent werd vrijgespeeld op links, zijn voorzet bereikte de vrijstaande Timo Nossent die bij de tweede paal in één keer uithaalde maar zijn schot miste de juiste richting. Ruim tien minuten later opnieuw een mogelijkheid voor Pelikaan toen een schot van de ingevallen Jesper Nossent net over ging. In de 88e minuut kreeg De Alblas na een uitgekiende counter zelfs twee kansen om de wedstrijd in het slot te gooien maar eerst was het de  sterk ingevallen Jelmer Baars die dat met een sliding voorkwam en een paar seconden later schoot een aanvaller van dichtbij naast het doel van keeper Lucas Francissen. Toch ging het mis voor Pelikaan ongeveer 15 seconden voordat de 90 minuten op het bord kwam te staan. Een goede actie aan de rechterkant  gevolgd door een voorzet werd de bal ingetikt door de vrijstaande invaller Luuk de Graaf. De beslissing was gevallen met nog alleen blessuretijd te gaan. Of toch niet? Twee minuten later stond het onverwachts 1-2. Een prima voorzet van Jelmer Baars werd verrassend door de relatief kleinere Tjeerd Dekker tussen de veel langere verdedigers keurig ingekopt en Pelikaan was terug in de wedstrijd. Maar hoe lang kregen ze nog? Er was halverwege de tweede helft wel een flink oponthoud toen er 3 spelers tegelijk van De Alblas op de grond lagen en verzorging nodig hadden. De scheidsrechter liet bijna tien minuten doorspelen en in de 8e minuut van de extra tijd was het mirakel daar. Een schot van de mee opgekomen Jesse de Raad kwam tegen de hand van een De Alblas-verdediger en de scheidsrechter gaf een penalty. Zo’n goede kans had Pelikaan deze middag nog niet gehad. Het was aan Jeffrey Nossent om de druk te weerstaan en de 2-2 te maken. Hij slaagde glansrijk en schoot de bal onberispelijk langs de keeper. De scheidsrechter floot één minuut na de aftrap af voor het einde waar De Alblas in die ene minuut nog een mogelijkheid kreeg maar door de verdediging van Pelikaan werd een deceptie voorkomen. Een onverwachte gelijkmaker want wanneer je met 0-2 achterstaat als de blessuretijd ingaat reken je normaal gesproken niet meer op een gelijkspel.

Pelikaan was bepaald niet ongelukkig in de blessuretijd met twee goals maar eigenlijk had De Alblas de wedstrijd al eerder kunnen beslissen maar liet dat na. Dat manco hield Pelikaan in de wedstrijd alhoewel het na de 0-2 over leek te zijn. Schiet Pelikaan iets op met dit gelijke spel? Eén punt is altijd meer dan nul punten maar vooraf was op meer gerekend, namelijk drie. Maar achteraf mag Pelikaan blij zijn met één punt gezien het scoreverloop. Er is nog niets beslist maar twee overwinningen in de laatste twee wedstrijden zou heel bevrijdend kunnen werken. Volgende week wordt het toch weer een zware wedstrijd tegen het Ambachtse IFC wat niet lager dan de derde plaats kan eindigen. Kan Pelikaan voor een verrassing zorgen?