Pelikaan 1 met gemak langs Alexandria '66

Alexandria'66 1

18 november 2023 15:00

L.J. Uitterhoeve

Lucas Francissen, Mohammed El Hajouti, Koen de Jong, Jordy Leyten, Thomas de Jong, Sybren Bakker,  Sjoerd Opschoor (87, Jeremy van den Eijnden), Deveney Veld, Jesper Nossent (76, Cees Groeneveld), Ruben de Raad (84, Necip Dal), en Anwar Nzojibwami (76, Jeffrey Nossent).

Twee teams die elkaar goed kennen, sowieso de laatste twee voorgaande seizoenen waren het wedstrijden met afwisselend succes. Alexandria ’66 won zijn thuiswedstrijden, 3-1 en 6-0, maar ook Pelikaan deed dat, 5-2 en 2-0. Was het nu de beurt weer aan Pelikaan? Het antwoord is ja maar daar zag het in het begin niet naar uit. In het eerste kwartier domineerde de Rotterdammers door goed druk te zetten op de verdediging van Pelikaan en dat resulteerde in de 9e minuut op een behoorlijke kans voor Alexandria ’66. Balverlies bij Pelikaan zorgde ervoor dat de linksbuiten geheel vrij het zestienmetergebied in kon lopen. Daar gaf hij een schot (of voorzet) die op de lat ketste, de rebound werd ingeschoten maar op de lijn tegengehouden, daar ontsnapte Pelikaan aan een achterstand. Voorzichtig kroop Pelikaan naar voren. De mee opgekomen linksback Mohammed El Hajouti leverde een voorzet af maar het was de Rotterdamse keeper die de bal onderschepte. Vijf minuten later nog een goede aanval van de Bakesteinbewoners die eindigde met een schot van Sjoerd Opschoor dat door de keeper tot hoekschop werd verwerkt. De corner werd uiteindelijk overgeschoten door Koen de Jong. Nog eens vijf minuten later kreeg Ruben de Raad op een meter of 25 van het doel een vrije trap te nemen. Deze leek binnen te vallen maar een Rotterdams been veranderde de baan van het schot en een corner was het maximale resultaat. Nog een kans voor Pelikaan toen Sjoerd Opschoor een voorzet van links net naast kopte. Deed Alexandria ’66 dan niets? Optisch gezien hadden zij wel veel balbezit tot de “zestien” van Pelikaan. Zij creëerden nagenoeg geen kansen en dat was ook de verdienste van de verdediging van Pelikaan die stand hield tegen de fysiek sterke tegenstander. Toch werd het na een half uur spelen 0-1. Een voorzet van links werd in het strafschopgebied gecontroleerd door spits Piotr Murawski, die gaf zijn tegenstander geen kans om bij de bal te komen en rondde fraai af, half vallend met een laag schot. Maar Alexandria ’66 kon niet lang genieten van deze voorsprong. Een vloeiende combinatie tussen Anwar Nzojibwami en Deveney Veld in de “zestien” van de tegenstander werd door Anwar Nzojibwami keurig afgerond en de stand was weer gelijk, 1-1. Vijf minuten later was het de mee opgekomen Mohammed El Hajouti die achter een dieptepass aanging, daarbij de keeper passeerde maar niet goed uitkwam en uitgleed en zo ging die kans verloren. Een eerste helft waarbij de ploegen aan elkaar gewaagd waren waarbij Pelikaan wel de meeste mogelijkheden kreeg.

De tweede helft was een heel ander verhaal. Beide ploegen kwamen fel uit de kleedkamer maar het was Pelikaan die zich de eerste kans toe eigende. Sjoerd Opschoor kapte in het strafschopgebied twee man uit waaronder de keeper en dacht zo de bal in het door de keeper verlaten doel te schieten maar een verdediger kon op het laatste moment redding brengen. Het was uitstel van executie want in de 58e minuut kwam Pelikaan op 2-1. Bij een prima aanval werd Ruben de Raad vrijgespeeld die vanaf de rechterkant een precieze voorzet gaf op Jesper Nossent die geheel vrijstaand met een prima kopbal Pelikaan op voorsprong zette. Toen was Pelikaan los. De 3-1 volgde heel snel. Met een prachtige lob van net buiten de “zestien” verschalkte Sjoerd Opschoor de keeper die toch niet bepaald klein is. En Pelikaan ging door, kreeg daarna volop kansen om de beslissing te forceren maar dat lukte pas een kwartier na de 3-1. Alsof de lob van Sjoerd Opschoor nog niet mooi genoeg was deed Anwar Nzojibwami het nog eens dunnetjes over, hij lobde vanaf een meter of twintig opnieuw over de keeper en zorgde voor de 4-1. Twee schitterende goals die je niet vaak ziet in het voetbal maar de toeschouwers die de regen trotseerden waren hier maar mooi getuige van. Het slotakkoord was voor Ruben de Raad die een penalty benutte nadat de ingevallen Cees Groeneveld in het strafschopgebied aan zijn schouders naar beneden werd getrokken, eindstand 5-1.

Pelikaan speelde misschien wel zijn beste wedstrijd van dit seizoen, in ieder geval zeker de tweede helft, die was van een uitstekend niveau. En dat geldt voor alle spelers, niet alleen de doelpuntenmakers maar ook de verdediging hield goed stand tegen de fysiek sterke voorhoede van Alexandria ’66. Laten wij hopen dat het lek nu boven water is en in de komende wedstrijden voor de winterstop de broodnodige punten gepakt kunnen worden om los te komen van de degradatieplaatsen en aansluiting te vinden met de (sub)top. En dan zijn er nog een aantal geblesseerden die aan het terugkomen zijn alhoewel die in deze wedstrijd niet echt gemist werden. Volgende week de derby op het Noordpark tegen aartsrivaal VVGZ. Afgezien van de stand en de vorm, het is een wedstrijd op zich.

Rest nog te vermelden dat er het debuut was van de 18e jarige Jeremy van den Eijnden, een exponent uit de Pelikaan jeugdopleiding.