Spartaan'20 1

23 september 2023 15:00

R.A. van de Rest

Pelikaan
Sjoerd de Groot, Amir Mahmoudian, Jeffrey Nossent, Jesse de Raad, Mohammed El Hajouti (82, Koen de Jong), Chugwengelo Koeiman (58, Ruben de Raad), Bora Ocak, Deveney Veld, Jordy Leijten (67, Martijn Daane), Anwar Nzojibwami en Sjoerd Opschoor (67, Timo Nossent).

Beste lezers, het seizoen 2023-2024 is weer begonnen. Traditiegetrouw heeft Pelikaan een moeilijke voorbereiding gehad met slechts één overwinning. Dat is wel één meer dan vorig seizoen toen er louter nederlagen en af en toe een gelijkspel te bewonderen waren. Ook dit seizoen waren er nog vakantiegangers en geblesseerden die een goede voorbereiding in de weg stonden maar dat is niet anders dan bij andere clubs, het zijn allemaal goedwillende amateurs. Pelikaan zit in een zeer regionale afdeling waarbij er elke week wel een of meerdere derby’s te zien zijn. Zoals volgende week tegen De Zwerver uit Kinderdijk waarbij er behoorlijk wat personele dwarsverbanden te noteren zijn.

Pelikaan begon de competitie tegen een totaal onbekende tegenstander namelijk Spartaan ’20 uit Rotterdam. Twee seizoenen geleden nog zondag 1e klasser en voor het vorige seizoen horizontaal overgestapt naar de zaterdag 1e klasse. Aan het einde van dat afgelopen seizoen is de ploeg gedegradeerd naar de 2e klasse en nu dus tegenstander van Pelikaan. Het  verschil tussen een voormalige 1e klasser en een stabiele 2e klasser was duidelijk te zien. De ploeg uit Rotterdam was heer en meester in zowel tactisch opzicht als in fysiek, spelopvatting en balbehandeling. Daar zou nog scorend vermogen bijgezet kunnen worden maar ondanks de vijf doelpunten die zij maakten hebben zij nagelaten om misschien wel het dubbele aantal te scoren. Dat laatste werd ook verhinderd door een prima keepende Sjoerd de Groot, nota bene de vervanger van vaste doelman Lucas Francissen. En niet in de laatste plaats toch ook de verdediging van Pelikaan die heel wat doelpunten voorkwam. Maar de aanvalsdrift en de druk van Spartaan ’20 waren te machtig voor Pelikaan.

In de 14e minuut begon het doelpuntenfestijn, een snelle vrije trap waarbij Pelikaan niet goed oplette betekende de 0-1 door Wembley Paulino Reyes. Na een half uur spelen kreeg Nelson Bashir een vrije doortocht van de Pelikaan-verdediging en schoot de 0-2 binnen. Dit was ook de ruststand. Pas na één uur spelen werd Pelikaan een beetje dreigend en verdiende het een corner. Maar kort daarna werd de wedstrijd beslist, twee keer balverlies op het middenveld van Pelikaan in de minuten 64 en 70 betekende de 0-3 (Nelson Bashir) en de 0-4 (Issam Ahmar-Elhank). Toch kwam Pelikaan terug. Of het nu kwam doordat de Peli’s alles of niets gingen spelen of dat men besefte dat het zo niet langer kon maar in een mum van tijd stond het 2-4. Eerst was het Bora Ocak die keurig inschoot na terugleggen van de ingevallen Ruben de Raad en kort daarna was het een andere invaller, Timo Nossent, die de bal in de kruising schoot uit een moeilijke hoek. Pelikaan kreeg zelfs nog een kans op 3-4 via Deveney Veld die de bal alleen voor de keeper jammer genoeg voor zijn verkeerde voet kreeg en daardoor verdween zijn inzet naast het doel. Uiteindelijk was een andere invaller bij Spartaan ’20, Nathan Bernadina, die de eindstand op 2-5 bepaalde.

Natuurlijk was het een verdiende overwinning voor de Rotterdammers, daar viel niets op af te dingen. Pelikaan met de nieuwe trainer Joery van der Waal aan het roer heeft nog veel werk te doen want hoe leuk deze competitie ook is, er zitten veel sterke tegenstanders in waarvan Spartaan ’20 één van de titelkandidaten is. Om net als vorig seizoen bij de eerste acht te eindigen om niet te degraderen zal er dit seizoen een topprestatie neergezet moeten worden. Pelikaan kan aan de bak.