Moeizame overwinning Pelikaan

Beneden Tiendweg 4
2959BA
STREEFKERK

Eindelijk haalde Pelikaan weer eens de volle buit binnen, de laatste overwinning dateerde van 18 november tegen Alexandria ’66. De overwinning tegen Streefkerk was zeer noodzakelijk maar kwam niet gemakkelijk tot stand. Dit was de achtste uitwedstrijd in 13 wedstrijden, KNVB, hoe kan dit?

Pelikaan werd in de 6e minuut in het zadel geholpen door Streefkerk zelf. Een niet lekker aangegeven terugspeelbal van een verdediger op zijn keeper was er mede oorzaak van dat de keeper, onder druk gezet door Jesper Nossent, de bal totaal verkeerd raakte en zo voor de voeten van diezelfde Jesper Nossent viel die geen moeite had om het leder in het verlaten doel te schuiven met de 0-1 tot gevolg. Tot die 0-1 trok Streefkerk zich direct terug tot aan hun eigen strafschopgebied en wilde Pelikaan agressief te lijf gaan in de hoop op Zwijndrechtse fouten om deze af te straffen maar zij verprutsten hun eigen tactiek met die 0-1. Daarna gingen zij wel voetballen en werd het een wedstrijd die op en neer ging. Tot aan de 25e minuut gebeurde er niet veel bijzonders, er was veel goede wil maar weinig vernuft met veel balverlies tot gevolg. Vanaf minuut 25 was het voornamelijk Streefkerk wat de klok sloeg. Twee mogelijkheden voor hen met een schot voorlangs en even later een poeier hoog over de lat. Dan de 33e minuut, een actie die misschien wel de toon zette voor de rest van de wedstrijd. Streefkerk-verdediger Pieter van den Berg, hij kreeg in de tweede helft zijn tweede gele kaart, beging een behoorlijke overtreding op Tresor Nzojibwami. De scheidsrechter floot hiervoor wel en waarschuwde de verdediger. Eén minuut later eenzelfde overtreding van deze verdediger ook weer op Tresor Nzojibwami en waar een gele kaart zeker op zijn plaats zou zijn geweest liet de scheidsrechter doorspelen. Streefkerk kon daardoor gevaarlijk worden want de voorzet bij de tweede paal werd maar net over geschoten. Pelikaan was daarna nog even gevaarlijk met een corner maar dat liep op niets uit.

In de laatste 20 minuten van de eerste helft en de eerste 15 minuten van de tweede helft liet Pelikaan zich afbluffen door de felheid, verbetenheid en duelkracht van Streefkerk. Zij creëerden twee kansen op rij en telkens was Pelikaan-keeper Lucas Francissen een sta-in-de-weg. Eerst redde hij op een inzet van dichtbij, even later pareerde hij een stuiterend schot wat via de lat het veld weer insprong. Deed Pelikaan dan niets? Jawel, het was Timo Nossent met een knal van afstand die de lat geselde, de terugspringende bal was voor Ruben de Raad maar voordat hij wilde afdrukken werd hij afgefloten voor buitenspel. Kort daarna de 0-2. De keeper van Streefkerk raapte vrij eenvoudig een voorzet van de grond op maar op de een of andere manier liet hij de bal weer vallen en was het Cees Groeneveld die de bal vervolgens in het lege doel kon plaatsen en de 0-2 op het scorebord zette. In het vervolg speelde Streefkerk alles of niets, was het soms dreigend en af en toe gevaarlijk. De sfeer tussen de spelers werd ook grimmiger deels door pittige overtredingen vooral aan Streefkerk zijde. Daar zat één overtreding tussen die beslist rood was, vriend en vijand waren het daar over eens alleen de scheidsrechter niet, die gaf er geel voor. Door het alles-of-niets spelletje van Streefkerk kwam er meer ruimte en kreeg Pelikaan genoeg kansen om de wedstrijd definitief op slot te gooien maar dat lukte helaas niet.

Natuurlijk was de overwinning niet onverdiend want Pelikaan was voetballend beter maar de wilskracht van Streefkerk vergoedde veel. Het verschil deze wedstrijd zat ‘m in de keepers, waar de Streefkerk-keeper twee blunders beging speelde Lucas Francissen een foutloze wedstrijd en redde Pelikaan een paar keer op prachtige wijze.
Door deze belangrijke overwinning is Pelikaan gestegen naar plaats 9 en moet het nu de komende wedstrijden doorpakken. De volgende drie wedstrijden zijn tegen teams die in de buurt van Pelikaan op de ranglijst staan en is alles mogelijk.